Site Loader

Co się składa na nabiał i dlaczego jest taki zdrowy?

Chociaż żadna żywność nie jest idealna, to nabiał (https://www.bee.pl/11743-nabial-i-zamienniki) i produkty mleczne są najbliższe temu ideałowi, zapewniając dużą różnorodność i ilość składników odżywczych w stosunku do tego, czego potrzebuje człowiek i w porównaniu z innymi rodzajami żywności.

Jakie są korzyści dla zdrowia?

Niektóre z zalet zdrowotnych, jakimi cechuje się nabiał, wynikają z jego składników odżywczych (zwłaszcza wapnia). Inne korzyści są wynikiem modyfikacji flory przewodu pokarmowego przez przetwory mleczne z żywymi mikroorganizmami. Istnieje wiele badań pokazujących znaczenie tej grupy żywności dla zdrowia ludzkiego. Jeśli chodzi o rodzaj spożywanego nabiału najczęściej spożywanym jest mleko, najlepiej pełne, a następnie jogurt i ser.

Dlaczego warto pić mleko?

Całkowita wartość odżywcza mleka jest większa niż indywidualna wartość jego składników odżywczych ze względu na jego wyjątkowy bilans żywieniowy. Jest to żywność o wysokiej jakości odżywczej. Składa się ono głównie z:

  • wody,
  • węglowodanów,
  • tłuszczów,
  • minerałów (wapń, fosfor, magnez, chlor, siarka, żelazo, cynk, miedź),
  • witamin (A, karoteny, z grupy B, D, E i C).

Suma wszystkich tych składników odżywczych sprawia, że mleko jest szczególnie ważnym pożywieniem w okresach wzrostu i rozwoju (dzieciństwo i dorastanie) oraz w określonych sytuacjach fizjologicznych (ciąża i laktacja). Jego spożywanie przyczynia się również do dobrego utrzymania masy kostnej u osób dorosłych i starszych. Są to artykuły, które są łatwe do spożycia i jako całość są lekko strawne. Mleko krowie zawiera laktozę. Z kolei naturalny cukier w mleku jest odpowiedzialny za jego lekko słodki smak. Ma działanie ochronne dla organizmu (działanie prebiotyczne), które ogranicza rozwój bakterii chorobotwórczych i sprzyja wzrostowi naturalnej flory.

Jakie są zalety jogurtu?

Otrzymuje się go przez dodanie do mleka enzymów, które rozkładają laktozę na kwas mlekowy. Jego wartość odżywcza jest podobna do mleka, ale zawartość wapnia jest wyższa, ponieważ jego absorpcja jest zwiększona przez kwaśne pH kwasu mlekowego. Ze względu na mniejszą obecność laktozy może być on przyjmowany przez osoby z pewną nietolerancją laktozy.

Czym charakteryzuje się ser?

Ser jest jednym z głównych produktów mlecznych. Jest bogaty w wapń i wyróżnia się wysoką zawartością białka. Tłuszcz jest jego składnikiem odżywczym, który w największym stopniu wpływa na smak sera. Najwięcej tłuszczu znajduje się w pełnym mleku, ale w niektórych przypadkach stosuje się wersję odtłuszczoną lub półtłustą.

Tło zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Nabiał: rola w diecie człowieka, powszechne mity i istotne wskazania

Nabiał jest wpisany w naszą kulturę. Dodajemy go praktycznie wszędzie, bo wiemy jak delikatny, a zarazem aksamitny potrafi być w konfrontacji z naszymi kubkami smakowymi. Duża część z nas nie wyobraża sobie dnia bez szklanki mleka, kefiru czy kawałka serca na kanapce. Często przez jego spożycie czujemy się winni – zawiera laktozę oraz wolno trawiące się białko – kazeinę. Dowiedz się jakimi mitami jest owiany temat nabiału, w jakiej formie jest najlepszy oraz kiedy trzeba go wyeliminować.

Nabiał w diecie człowieka – jaką pełni rolę?

Nabiał jest owiany wieloma mitami, przez co jest postrzegany za szkodliwy czynnik przyczyniający się do wystąpienia powikłań nietolerancji oraz alergii pokarmowej. Mówi się, że jest powodem wytwarzania się śluzu w naszym organizmie. Dowodem na to stwierdzenie ma być odmienna konsystencja naszej śliny po jego spożyciu. Jest to jedynie złudne przypuszczenie, bo nabiał w rzeczywistości wiąże wodę, przez co chwilowo możemy odczuwać ją w inny sposób.

Nabiał w naszym życiu pełni niezwykle istotną rolę. Dostarcza wapnia koniecznego do utrzymania prawidłowego stanu kośćca, zębów i prawidłowej komunikacji naszego mózgu z innymi częściami ciała. Jest źródłem witamin – również tych pochodzenia zwierzęcego – A, B2, B12 i D. Profil aminokwasowy, czyli struktura białek nabiału jest lepsza od tego typowego dla białka roślinnego. Zawartość tłuszczu stoi na niskim poziomie około 5% – przy czym jest to tłuszcz mleczny – a więc nie powinniśmy martwić się o jego szkodliwość.

Do najlepszych źródeł nabiału można zaliczyć kefiry, jogurty oraz śmietanę – zawierają one bakterie fermentacji mlekowej, które korzystnie wpływają na rozwój mikroflory bakteryjnej naszych jelit przez działanie probiotyczne. Im więcej żywych kultur wymienionych na etykiecie opakowania, tym z reguły lepszy dla naszego organizmu jest dany produkt. Nie należy jednak przesadzać, bo nadmierna liczba niektórych szczepów bakterii jest równie niedobra co ich niedostatek.

Nabiał – bez laktozy i kazeiny

Nietolerancja laktozy to fakt. Podobnie jest z kazeiną – alergia na to białko potrafi być wysoce niebezpieczna. Warto jednak pamiętać, aby nie polegać na własnych przekonaniach i zweryfikować informacje poprzez konsultację z lekarzem specjalistą.

Gdy mamy potwierdzoną przez lekarza nietolerancję, a nawet alergię, bezzwłocznie powinniśmy zrezygnować ze wskazanego przez specjalistę składnika. W przypadku pierwszej grupy – nietolerujących laktozy – można zastosować produkty bez niej. Gdy mamy do czynienia z alergią – nabiał niestety musimy wykluczyć całkowicie, zastępując go produktami takimi jak orzechy, fortyfikowane płatki, owsianka, brokuły i jarmuż.

Tło zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Nabiał

Nabiał to grupa produktów z którą stykamy każdego dnia, zaliczamy do nich mleko, różnego rodzaju sery i fermentowane napoje mleczne takie jak kefir czy jogurt.

Produkty mleczne są źródłem dużej ilości składników odżywczych, w głównej mierze wysokiej jakości pełnowartościowego białka, zawiera również wszystkie potrzebne człowiekowi aminokwasy, jest też źródłem bardzo dobrze przyswajalnego białka, na którego niedobór w dzisiejszych czasach cierpi wielu ludzi.

Jak ważny jest wapń dla organizmu człowieka

Wapń jest uważany za najważniejszy składnik który znajduje się w produktach mlecznych. Jest to spowodowane tym jak bardzo potrzebny, a wręcz niezbędny do budowania naszych kości i zębów. W mleku występuje on w idealnej proporcji z fosforem dzięki czemu świetnie go przyswajają nasze organizmy. Z wiekiem spada jego zawartość w kościach. Wraz z czasem zmniejsza się masa kostna co może powodować wystąpienie w dorosłym wieku osteoporozy. Udział wapnia nie ogranicza się do naszych kości ale też bierze czynny udział w skurczu naszych mięśni, utrzymaniem odpowiedniej pracy naszego układu nerwowego i przy właściwym procesie krzepnięcia krwi.

Ważną rzeczą jest też to by pamiętać że taką samą zawartość wapnia znajdziemy szklance mleka, jogurtu czy kefiru. Można też go znaleźć taką samą zawartość w grubszym plasterku sera żółtego czy w 150g serka homogenizowanego.

Naturalne probiotyki

Badania wykazują że fermentowane mleczne produkty mają korzystne właściwości dla organizmu. Mają znaczący wpływ na zwiększoną strawność i przyswajalność zawartych w nich składników odżywczych. Możemy w nich znaleźć takie składniki jak:

  • żelazo
  • wapń
  • laktoza (podczas fermentacji cukier mleczny ulega częściowemu rozkładowi).

Nie każdy produkt zaliczany do fermentowanego nabiału możemy nazwać produktem probiotycznym pomimo tego że jest on poddawany procesowi fermentacji. Jest to spowodowane tym że musi posiadać konkretne właściwości, które zostały sprecyzowane przez Światową Organizację Zdrowia i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa. Warunkami jakie musi spełniać produkt jest na przykład to że musi on zawierać naturalne szczepy bakterii zdrowego człowieka które będą w stanie przetrwać działanie kwasu solnego i żółć, dzięki czemu mają szanse na dostanie się do jelita.

Podsumowując jak widzimy nabiał to niezwykle wartościowa dla człowieka grupa produktów spożywczych. Jedzenie produktów mlecznych umożliwia nam uzupełnienie cennych dla naszego organizmu składników odżywczych. Naturalne probiotyki które się w nim znajdują mają nieocenioną rolę we wspomaganiu naszego organizmu.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com
Maj 2020
P W Ś C P S N
     
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031